Drijframen in de sluiskolk

18 maart 2024

Aan beide zijden in de sluiskolk komen drijframen. Dat zijn drijvende delen die meebewegen met het getij. Ze zorgen voor bescherming van de kolkwand als er schepen in de sluis liggen. Deze week starten we met het installeren van de drijframen in de sluis.
Drijframen
Drijframen

Elk drijfraam is voorzien van kettingen en contragewichten. Het drijfraam beweegt omhoog en omlaag langs de kettingen, met het getij mee. Onderaan de kettingen hangen contragewichten, die zorgen ervoor dat de drijframen op hun plek blijven drijven.

Installeren

Om een drijfraam te installeren laat een 100 tons mobiele hijskraan het drijfraam vanaf de kade zakken tot op het water. In de kolk ligt een werkschip, met daarop een hoogwerker, die de drijframen naar hun positie vaart. Vanaf het werkschip worden vervolgens de kettingen van het drijfraam omhoog gebracht met behulp van de hoogwerker en bevestigd aan de kettingkasten in de kolkwand. Als de drijframen zijn geïnstalleerd, worden ze onderling aan elkaar gekoppeld met een kruislingse verbinding van kettingen. We brengen in de sluiskolk en langs de sluishoofden in totaal 74 drijframen aan. De werkzaamheden duren ongeveer 4 weken.

Enkele feiten op een rij:

  • De kunststof drijframen variëren in lengte tussen 10 en 14 meter.
  • Ze zijn 90 centimeter breed en 90 centimeter hoog.
  • De drijframen wegen tussen de 5000 en 7000 kilo per stuk.
  • Als je alle drijframen achter elkaar zou leggen zijn ze 1 kilometer lang.
  •  Er zijn 4 reserve drijframen beschikbaar om ze, indien nodig, snel te kunnen vervangen. Deze worden opgeslagen in de loods van Rijkswaterstaat op de Schependijk.

 

 

 

Contragewichten
Contragewichten